6.4.2016 13:00 Maailman johtaviin urheiluvälinevalmistajiin lukeutuva adidas on solminut kolmen vuoden sopimuksen Suomen Koripalloliiton kanssa. Sopimuksen myötä kaikki koripallomaajoukkueet Susijengin johdolla saalistavat vuosina 2016-2018 adidaksen kolmeen raitaan sonnustautuneena.
Kaikki koripallomaajoukkueet Susijengin johdolla edustavat jatkossa Suomea adidaksen kolmeen raitaan sonnustautuneena.
adidas ja Suomen Koripalloliitto julkaisivat kolmivuotisen yhteistyösopimuksensa keskiviikkona Helsingissä.
Suomen Koripalloliitto ja adidas ovat tehneet yhteistyötä ensimmäisen kerran jo 1960-luvulla ja yhteistyö jatkui aina 2000-luvulle saakka. Uusi sopimus jatkaa perinteitä nyt laajemmin kuin koskaan aiemmin.
”On kunnia-asia suomalaiselle koripallolle päästä tekemään yhteistyötä yhden maailman suurimman urheilubrändin kanssa. Tulevat kotikisat tarjoavat varmasti mielenkiintoisen lähdön uudelle yhteiselle matkallemme”, sanoo Suomen Koripalloliiton puheenjohtaja Antti Zitting.
Suomi isännöi ensi heinäkuussa Helsingissä 20-vuotiaiden EM-kilpailuita ja ensi vuonna miesten EM-kisoja. Lisää kohokohtia on luvassa, kun mm. Suomen 17-vuotiaiden maajoukkue pelaa tulevana kesänä MM-kisoissa ensimmäisenä nuorten maajoukkueena kautta aikain.
Yhteistyösopimus kattaa sekä maajoukkueiden varusteet että fanituotemyynnin.
“Meille yhteistyö on merkittävä jo pelkästään pitkän yhteisen historiamme takia. Sopimuksen kattavuus miehistä naisiin ja junioreihin sekä faneihin tekee siitä kokonaisvaltaisen ja myös kaupallisesti mielenkiintoisen”, toteaa adidaksen Pohjoismaiden myyntijohtaja Tuomas Tarvo.
“Koripallon parissa vahvasti vaikuttaneet Oiva Virtanen ja Timo Suviranta olivat aikanaan tuomassa adidasta Suomeen. Yhteistä historiaa löytyy vuosikymmenten varrelta ja tuntuukin hienolta vaalia perinteitä näin historiallisella hetkellä. Tuore yhteistyösopimus tuntuu kotiinpaluulta”, kommentoi Susijengin päävalmentaja Henrik Dettmann.
Suomi järjestää miesten EM-kilpailut 2017 yhdessä Turkin, Israelin ja Romanian kanssa. Ensi vuonna tulee kuluneeksi tasan 50 vuotta edellisistä Suomessa järjestetyistä EM-kisoista, jonka lisäksi Suomi juhlii 100-vuotista itsenäisyyttään.
Keskiviikkona Helsingissä järjestetyssä tiedotustilaisuudessa adidaksen kansainväliseltä johdolta satoi kehuja Suomen suuntaan.
”Olemme yhteistyössä monien tahojen kanssa ja henkilökohtaisuus on asia, jonka haluamme saavuttaa. Kun kuulee puheita kotiinpaluusta, tuntuu se luonnollisesti hyvältä”, kommentoi adidaksen Pohjois-Euroopan toimitusjohtaja Gavin Thomson.
”Tuoreen yhteistyön on meidän puolelta neuvotellut Suomen adidas, mutta on hyvä huomauttaa, että adidaksen globaalilla organisaatiolla oli vahva tahtotila siitä, että sopimus Suomen Koripalloliiton ja maajoukkueiden kanssa syntyy, jatkoi Thomson.
”Pohjoismaiden tasolla Suomi on koripalloilullinen majakka, joka näyttää tietä muille, kehui puolestaan adidaksen Pohjoismaiden toimitusjohtaja Sven Moser.
adidas on maailman suurimpia koripallomerkkejä. Ensimmäinen koripalloon suunniteltu kenkä valmistettiin 1949 ja 70-luvulta lähtien adidas on ollut mm. NBA:n yksi eniten käytetyistä kenkämerkeistä. adidas on ollut NBA:n virallinen yhteistyökumppani vuodesta 2006 lähtien.
Suomen Koripalloliitto on kansainvälisen koripalloliiton (FIBA) jäsen, joka järjestää koripallon kansallista kilpailu-, harrastus- ja koulutustoimintaa. Kansainvälisille kentille Koripalloliitto lähettää vuosittain 12 ikäluokkamaajoukkuettaan edustamaan Suomea ja jättämään maailmalle sinivalkoisia jalanjälkiä.
Suomen Koripalloliitto on julkaissut miesten maaottelukesän käynnistymisen kynnyksellä Basket.fi-nettipalvelussaan uuden maajoukkuesivuston. Sivusto sisältää nykyisten maajoukkueiden tietojen lisäksi kaikkien koripallomaaotteluiden ja Suomea edustaneiden pelaajien tiedot vuodesta 1939 nykypäivään, arvoturnauksiin liittyvät faktat sekä kaikkien aikojen maaottelutilastot.
K-ruokakaupat ja Koripalloliitto ovat solmineet yhteistyösopimuksen, joka kattaa nuorten koripallomaajoukkueiden sekä Koripalloliiton lasten ja nuorten joukkueiden toiminnan kumppanina toimimisen.
Suomen Koripalloliitto on solminut yhteistyösopimuksen, jonka myötä Moltenista tule maajoukkueiden virallinen pelipallo seuraavaksi kolmeksi vuodeksi. Susijengit ja Sudenpennut pelaavat Molten-pallolla jo tulevana kesänä.
Li-Ning on solminut 2-vuotisen sopimuksen yhteistyökumppanuudesta Suomen Koripalloliiton kanssa vaatettaen maajoukkueet kentällä ja sen ulkopuolella. Sopimus kattaa kaikki 11 maajoukkuetta, mukaan lukien EM-kisoissa lajihuuman aikaansaaneen, juuri Vuoden joukkueena palkitun Susijengin.
Suomen Koripalloliitto ja Kisakallion Urheiluopisto ovat solmineet monivuotisen, strategisen kumppanuussopimuksen, jonka myötä Kisakalliosta tulee Koripalloliiton valmennus- ja harjoituskeskus. Kisakallio rakentaa koripallon ja maajoukkueiden tarpeisiin oman harjoitusluolan – Susi Training Centerin, joka avataan käyttöön jo ensi kesäksi. Kisakallio sijoittaa koripallon optimaalisiin valmentautumisolosuhteisiin noin kaksi miljoonaa euroa.
Suomen koripallomaajoukkueiden medical team kokoontuu säännöllisesti päivittämään toiminnan isot linjat yhtenäisiksi ja vetämään suuntaviivat tulevaan maajoukkuekauteen.
Suomen Koripalloliitto on julkaissut maajoukkueiden käyttämästä Susi-tunnuksesta päivitetyn version. Virtaviivaistettu Susi-tunnus täydentää koripallon laaja-alaisen visuaalisen ilmeen uudistuksen, jonka myötä eri sarjojen, liiton ja maajoukkueiden tunnukset muodostavat yhtenäisen tunnusperheen.
Suomalaisen koripallon jännitysviikonloppu sai varhaisen ja lentävän lähdön, kun kansainvälisen koripalloliiton (FIBA Europe) hallitus myönsi Suomelle 20-vuotiaiden miesten EM-kilpailujen järjestelyoikeuden. Kisat pelataan Helsingissä heinäkuussa 2016. Suomi on hakenut myös miesten EM-kilpailuiden 2017 yhtä alkulohkoa, jonka kohtalosta odotetaan päätöstä lauantaina.
Suomen koripallomaajoukkueen ja tulevien EM-karsintojen virallisen kannustuskappaleen musiikkivideo on julkaistu. ”Susijengi 2.0” –nimeä kantavan kappaleen videolla vilisee Suomi-koriksen legendaosastoa. Artistien lisäksi videolla vilahtaa mm. Anssi Rauramo, Lea Hakala, Terhi Airas sekä Sakari Pehkonen.
Suomen koripallomaajoukkueiden uudet adidas-peliasut sekä –fanituotteet on julkaistu. Samalla Koripalloliitto tarjoaa innokkaimmille Susijengi-faneille mahdollisuuden ennakkotilata susiperheen uusia fanituotteita. Ennakkotilauksia voi tehdä tiistaihin 7.6. saakka.