23.6.2026 18:49 Suomen MU18-maajoukkue käynnisti Nordic Championship -turnauksensa voitokkaasti kukistamalla Norjan lukemin 90–77. Vaikka ottelu pysyi pitkään tasaisena ja Norja nousi vielä päätösjakson alussa rinnalle, Suomi ratkaisi kamppailun edukseen vahvalla puolustus- ja levypallopelaamisellaan.

Suomi otti komennon heti avausneljänneksellä ja johti ensimmäisen kymmenminuuttisen jälkeen 24–18. Tauolle mentiin Suomen kuuden pisteen johdossa (43–36), eikä ero juuri kasvanut kolmannella jaksolla, jonka jälkeen lukemat olivat 63–59.
Norja onnistui vielä päätösjakson alussa kuromaan eron umpeen, mutta Suomi löysi ratkaisuhetkillä toimivat viisikot ja käänsi ottelun lopullisesti edukseen. Päätösjakson vahva puolustuspelaaminen, levypallojen hallinta ja avoimen kentän hyödyntäminen siivittivät suomalaiset lopulta 13 pisteen voittoon.
Vaikka Norja oli heittoprosentien valossa tehokas, Suomi oli vahvempi ottelun kannalta ratkaisevilla osa-alueilla. Suomalaiset voittivat levypallot 41–35, riistot 11–8 ja pakottivat Norjan peräti 24 pallonmenetykseen. Lisäksi Suomi upotti vapaaheittonsa 77 prosentin tarkkuudella (21/27).
Suomen näkyvimmät tilastorivit kirjauttivat 21 pistettä, viisi levypalloa ja viisi syöttöä kirjauttanut Reino Saivosalmi, 17 pistettä viimeistellyt Benjamin Passila sekä 16 pistettä ja neljä riistoa kerännyt Terell Hopkins.
Päävalmentaja Jyri Lehtonen kuvaili ottelua odotetun kaltaiseksi, mutta myönsi esityksen jättäneen myös parannettavaa.
– Ottelun luonne oli sekava. Kolme ensimmäistä erää pyöritettiin laajempaa rotaatiota ja peli vähän hajosi. Neljännelle jaksolle löydettiin sellaisia viisikoita, jotka pystyivät hoitamaan voiton kotiin. Samalla saatiin paljon informaatiota siitä, minkälaiset pelaajakombinaatiot tukevat toisiaan, Lehtonen arvioi.
Lehtosen mukaan Suomen suurin onnistuminen oli Norjan pakottaminen virheisiin.
– Isoimpana hyvänä juttuna pystyttiin pakottamaan Norja 24 menetykseen, mutta emme saaneet niitä käännettyä riittävän hyvin nopeiksi hyökkäyksiksi. Yleinen passiivisuus puolustuksessa jättää vielä parantamisen varaa.
Ottelun ratkaisu löytyi lopulta puolustuspäästä.
– Peli ratkesi meidän puolustuspelaamiseemme. Saatiin levypalloja ja päästiin avoimelle kentälle, Lehtonen summasi.
Onnistujina päävalmentaja nosti esiin Terell Hopkinsin, Leo Rentolan sekä peliä johtaneen Renne Ikäläisen.
Ottelun kaikki tilastot: TÄSTÄ
Suomen 18-vuotiaiden poikien maajoukkue käynnistää kesän maajoukkueurakkansa huomenna Ruotsin Södertäljessä pelattavissa Pohjoismaiden mestaruuskisoissa. Turnauksen avausottelussa vastaan asettuu Norja.
Södertäljessä pidettävissä 18-vuotiaiden Pohjoismaiden mestaruuskisoissa Sudenpennut pääsi tuulettamaan kultamitalia sekä tytöissä että pojissa voittamattomina. Suomelta Lilli Onnela, Stella Jokela, Olavi Suutela ja Jelani Towa valittiin turnauksen tähdistöviisikoihin.
Suomen 18-vuotiaiden tyttöjen ja poikien maajoukkueet nappasivat toiset voitot Södertäljessä pidettävissä Pohjoismaiden mestaruuskisoissa kaatamalla Ruotsin. Molemmat joukkueet ovat voittaneet molemmat otteluistaan.
Suomen 18-vuotiaiden tyttöjen ja poikien maajoukkueet ovat matkustaneet tänään Södertäljeen, jossa käynnistyy maanantaina 1.7. ikäluokkien Pohjoismaiden mestaruuskisat. Suomen lisäksi mukana kisoissa ovat Tanska, Viro, Islanti, Norja ja Ruotsi.
Suomen 20-vuotiaiden miesten maajoukkue aloitti Pohjoismaiden mestaruuskisansa Södertäljessä voittamalla Tanskan. 18-vuotiaiden poikien maajoukkue taas hävisi Riiassa pelatussa maaottelussa Latvian.
Södertäljessä pelattavissa 18- ja 20-vuotiaiden Pohjoismaiden mestaruuskisoissa Suomen 20-vuotiaiden naisten maajoukkue voitti Islannin ja pelaa täten PM-kullasta sunnuntaina. 18-vuotiaiden poikien maajoukkue voitti myös Islannin; 20-vuotiaiden miesten maajoukkue taas hävisi Tanskalle.
Södertäljessä pelattavissa 20- ja 18-vuotiaiden Pohjoismaiden mestaruuskisoissa Suomella oli kahden ottelun päivä Ruotsia vastaan. 20-vuotiaiden naisten maajoukkue voitti jatkoajan jälkeen Ruotsin, kun taas 18-vuotiaiden poikien maajoukkue hävisi isäntämaalle.
Södertäljessä pidettävien Pohjoismaiden mestaruuskisojen toisena päivänä Suomi onnistui nappaamaan kaksi voittoa ja yhden tappion. 20-vuotiaiden naisten maajoukkue jatkaa tappiottomana ja 18-vuotiaiden poikien maajoukkue ratkaisi voiton 7,7 sekuntia ennen loppusummeria.
Suomen 20-vuotiaiden naisten maajoukkue käynnisti Södertäljessä pelattavat Pohjoismaiden mestaruuskisat komealla voitolla Tanskasta. 20-vuotiaiden miesten maajoukkue taas hävisi Virolle ja 18-vuotiaat pojat Tanskalle.
Suomen 20-vuotiaiden naisten ja miesten maajoukkueilla sekä 18-vuotiaiden poikien maajoukkueella on edessään Pohjoismaiden mestaruuskisat, jotka käynnistyvät huomenna tiistaina Södertäljessä, Ruotsissa.